هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

هاست و میزبانی وب دهاستینگ انواع هاست لینوکس و هاست وردپرس و هاست اروپا و هاست ایران با خدمات وب از جمله طراحی وب سایت و طراحی اپلیکیشن امنیت و بهینه سازی و سئوی سایت

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی و انواع آن

چهارشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۵، ۰۳:۱۰ ب.ظ

سیستم های اطفاء حریق اتوماتیک آبی در اطفاء حریق کلاس A جهت خنک سازی گروه های B و C استفاده می شود. قسمت های اصلی این سیستم:

  • استخر یا مخزن نگهداری آب
  • پمپ های آتش نشانی
  • اسپری آب یا اسپرینکلر
  • شیرهای کنترلی مثل Deluge Valve، Wet Valve، Dry Valve و …

 

این سیستم ها بصورت تر(Wet)، خشک(Dry) و یا ترکیبی می باشد. در سیستم های تر، آب با فشار مشخص در تمامی لوله ها و تا سر اسپرینکلرها وجود دارد. براثر افزایش دما، مایع اسپرینکلر منبسط می شود و باعث شکستن شیشه و خروج آب می شود.

مزایا: سرعت بالا و قابلیت اطمینان زیاد

معایب: یخ زدگی، حروج آب بدلیل شکستن ناخواسته اسپرینکلر، خوردگی لوله ها، امکان گرفتگی مجاری بدلیل وجود مواد معلق در آب

کاربرد: ساختمان های اداری و مسکنی، موزه ها، هتل ها، ترانس های برق، پارکینگ ها، کشتی ها، بنادر، انبار ها و …

 

انواع سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی(اسپرینکلر):

  • سیستم تر
  • سیستم خشک
  • سیستم جریان آزاد
  • سیستم نیمه آزاد

سیستم تر:

سیستم های تر دارای فشار لازم جهت دائم بودن هستند و افشانه های اتوماتیک در حین حریق مسیر را برای پاشیدن باز می کنند. در دهانه افشانه ها یک حباب شیشه ای وجود دارد که حین بالا رفتن دما در اطراف آن، بیش از حد تحمل حباب می شکنند و باعث آزاد شدن مسیر جریان آب می شود.

سیستم خشک:

در سیستم های خشک در حالت عادی، شیر جریان آب توسط فشار هوا با نیتروژن بسته شده و عملکرد افشانه اتوماتیک که حساس به دما می باشد باعث باز شدن شیر آب می شود. اگر فشار منبع آب بصورت ثقلی تامین نشود، باید باید در سیستم یک کلید خودکار حساس به فشار تعبیه شود تا در شرایط مورد نیاز پمپ آب را روشن کند. در مواقعی که احتمال افت فشار آب شبکه وجود دارد که وجود کلید اتوماتیک و پمپ کمکی لازم است.

تجهیزات ایمنی و آتش نشانی

سیستم جریان آزاد:

سیستم جریان آزاد از یک سری افشانه با دهانه های باز تشکیل شده که شیر اصلی در حین نیاز توسط سیستم کاشف یا به صورت دستی باز شده و جریان برقرار می شود. این روش راه اندازی نیمه خودکار است.

سیستم نیمه آزاد:

سیستم نیمه آزاد شبیه به سیستم جریان آزاد است با این تفاوت که از افشانه های خودکار استفاده شده و پشت این افشانه ها مقدار محدودی فشار وجود دارد و وقتی که سیستم کاشف حریق شیر اصلی جریان را باز م یکند و فقط افشانه هایی عمل م یکنند که قبلا توسط گرما فعال شده باشند. در طراحی سیستم افشانه، میزان آب و فشار باید برای زمانی پیش بینی شود که فشانه ها در حال عمل کردن باشند و در این حالت حجم مورد نیاز آب در شبکه وجود داشته باشد.

محاسبات شبکه بر اساس دانسیته پاشش آب:

تجهیزات ترافیکی

هر افشانه در حین عمل پاشش آب محدوده ای را بصورت چتری در زیر خود آب پاشی می کند. هر چه ارتفاع این افشانه ها بالا تر باشد قاعده این محدوده بزرگتر و دانسیته پاشش آب کم تر می شود. برای حفظ کارایی افشانه ها محدوده ۱۸۰ فوت مربع تعیین شده که این یک عدد کلی است و با توجه به ویژگی های محیطی و نوع مواد آتش گیر متغیر است.

 

کد رنگ‌ های آب افشانه ها:

آب افشانه ها بر اساس دمای عملیاتی به کد ها زیر درجه بندی شده است:

کد ۱۳ از NFPA: دسته بندی نرخ عملکرد و دمای آب افشانه ها و رنگ تیوپ های آن ها. آب اشانه ها به تنهایی یک سیستم مستقل و قابل قبول بوده و به نگهداری خیلی کمتری نیاز دارند. با توجه به این که در سیستم های آب افشان، درداخل لوله ها آب است، دفقط باید در ساختمان هایی که در معرض آتش سوزی هستند استفاده شوند و دمای ساختمان باید ۴ درجه سانتی گراد یا بالاتر حفظ شود. در برخی مواد که دما زیر صفر باشد، باید از محلول ضد یخ استفاده کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی