هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

هاست و میزبانی وب دهاستینگ انواع هاست لینوکس و هاست وردپرس و هاست اروپا و هاست ایران با خدمات وب از جمله طراحی وب سایت و طراحی اپلیکیشن امنیت و بهینه سازی و سئوی سایت

به گزارش بازار نگین رازی، یکی از مهم ترین عواملی که در حفظ ایمنی و سلامت فرد در محیط کار باید در نظر گرفت، لباس کار مناسب است. لباس کار نامناسب تبادلات حرارتی بین انسان و محیط کار را محدود کرده و باعث ایجاد تنش های حرارتی، کاهش راندمان کاری و بهره وری، اختلالات جسمانی و روانی می شود. در صورتی که لباس کار متناسب با محیط کار باشد، در ارتقای بهره وری نقش تاثیرگذاری دارد. در ادامه اجزای یک لباس کار را شرح خواهیم داد.

جنس پارچه

برای جنس پارچه در لباس کار تعاریف و استاندارد های بین المللی وجود دارد:

  • نوع کاربری و شغل استفاده کننده

با توجه به این که استفاده از لباس کار در شرایط کاری مخلتف متفاوت است، نیاز است تا متریال و نوع پوشش لباس کاری متناسب با کاربری و حفظ ایمنی شخص در مقابل خطراتی که آن را تهدید می کند انتخاب شود. بعنوان مثال استفاده از لباس کاری که جنس پارچه آن از مواد پلی استری و نفتی تهیه شده است در شعل هایی که در معرض پاشیده شدن مواد مذاب هستند مثل جوشکاری ها، کاملا غیر ایمن است و احتمال این که لباس شخص آتش گرفته و دچار سوختگی شود بسیار زیاد است.در اینصورت است که استفاده از لباس کار نیاز به بررسی و انتخاب نوع جنس پارچه آن دارد.

بهتر است بدانید که بیش از ۸۰ درصد از لباس کارهای موجود از این نوع پارچه ها استفاده کرده اند که برای این قبیل شغل ها مناسب نیستند و باید از لباس کارهای مخصوصی که در ضد حریق هستند استفاده کرد.

  • شرایط آب و هوایی

طبق قوانین آیین نامه تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی، لباس کار باید علاوه بر تامین حفاظت مناسب و راحت و سبک، باید متناسب بدن نیز باشد. شرایط آب و هوایی نیز در این مبحث بسیار مهم است و با توجه به چهار فصل بودن آب و هوا و شرایط آب و هوایی مخصوص در هر فصل، لباس کار نیز باید متناسب با شرایط آب و هوایی انتخاب شود، بدلیل این که یک سری موارد همچون وزن لباس، جنس لباس، مقاومت آن در مقابل سرما و گرما نیز اهمیت دارد. بعنوان مثال لباس هایی که شرایط آب و هوایی مرطوب استفاده می شوند، باید بدلیل رطوبت هوا در معرض پوسیدگی الیاف طبیعی قرار نگیرند.

در مناطق گرم و خشک نیز الیاف طبیعی مثل کتان و پنبه بدلیل تهویه مناسب هوا و جذب تعریق بدن بسیار مناسب هستند و جنس پارچه این الیاف باید ضخامت و وزن کمتری داشته باشند.

همچنین در مناطق سردسیر و کوهستانی الیاف طبیعی کتان و پنبه باید ضخامت بیشتر و گرمای بالاتری داشته باشد تا در حفظ دمای بند نقش مهمی ایفا کند.

محققان داخلی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بررسی تاثیرات جنس لباس کار بر شاخص استرین فیزیولوژیکی در شرایط آب و هوایی گردم به نتایج مهمی دست پیدا کردند که در این مطالاعات آمده است که در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب کمترین مقدار PSI در فعالیت های متوسط ۳۰ درصد پنبه و ۷۰ درصد پلی استر بوده است. با توجه به این نتایج، در راستای کاهش استرین گرمایی برای این نوع شرایط آب و هوایی سی درصد پنبه و هفتاد درصد پلی استر بسیار مناسب است.

سایر مواد اولیه

سایر مواد اولیه ای که در تولید لباس های کار استفاده می شود و باید به آنها دقت کرد شامل نخ، زیپ، کش، دکمه و … است.

طبق مثالی که در جنس پارچه برای جوشکاران زده شد، در قوانین تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی، جنس لباس مورد استفاده را نارسا معرفی کرده که فاقد قطعات فلزی از قبیل زیپ و دکمه و … است. این موارد ضمن تامین ایمنی باید در افزایش کارایی و همچنین دوام لباس کار نقش موثری داشته باشد.

مدل دوخت

قطعا یکی از موارد مهم در انتخاب تجهیزات لباس کار، نحوه دوخت آن است که باید با محیط کار متناسب باشد. استانداردهای اولیه لباس کار راحتی در حین کار بوده است که نوع دوخت در آن نقش بسزایی داشته است. مورد مهم دیگری که مدیران صنایع مختلف بسیار به آن توجه می کنند، زیبایی لباس کار است. در هر صورت هر چه از مقوله های ایمنی بگذریم، ظاهر قضیه نیز برای یک صنعت بسیار بزرگ می تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

 

سایز بندی

یکی از مشکلاتی که گریبان گیر استفاده کنندگان می شود، سایزبندی لباس های کار می باشد. متاسفانه الگوی واحدی برای این موضوع وجود نداشته و بهمین جهت باید به سایزبندی های محصولات متنوع پس از فاکتورهای اصلی در ایمنی، به آنها نیز توجه کرد.

بسته بندی و ارائه

یکی مشکلات بزرگی که در محصولات داخلی وجود دارد، کیفیت بسیار ضعیف در بسته بندی های محصولات ایمنی بوده که معمولا ممکن است زیاد مورد توجه خریدار قرار نگیرد ولی جهت حفظ محصولات در دسته بندی ها بسیار مهم است.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی