هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه

هاست و میزبانی وب دهاستینگ انواع هاست لینوکس و هاست وردپرس و هاست اروپا و هاست ایران با خدمات وب از جمله طراحی وب سایت و طراحی اپلیکیشن امنیت و بهینه سازی و سئوی سایت

وظیفه «hse» محافظت از نیروی انسانی است

شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۱ ق.ظ
پیدایش و ایجاد ایمنی به اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم یعنی دوران انقلاب صنعتی باز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بهداشت، ایمنی و محیط زیست "بامنا"؛

انقلاب صنعتی گرچه برای انسان رفاه و آسایش زیادی در زندگی به همراه آورده و باعث توسعه و پیشرفت در بسیاری از مظاهر و شئون زندگی شد اما نکات منفی نیز به همراه خود داشت که از آن جمله می‌توان به حوادث صنعتی، آلودگی‌های صوتی، آلودگی محیط زیست، آلودگی هوا و آبها و ازبین رفتن طبیعت و منابع اشاره کرد.اما این در حالی بود که فعالیت‌های گسترده‌ای از سوی برخی افراد آینده نگر و دولت‌ها برای بهبود شرایط کار و پیشگیری از حوادث منجر به ایجاد روابط صنعتی انجام شد به گونه‌ای که با وضع مقررات و تدابیر و ضوابطی برای حفظ حقوق کارگران و حفاظت صنعتی نیز در پرتوی مطالعات دانشمندان و متخصصان فن برای مهار خطرات و کاهش گزندها و آسیب‌های محیط کاری تلاش می‌کنند.

کشورها با توجه به محدودیت منابع آثار سوء تولید انبوه بر محیط اجتماعی و زندگی ناگزیر به محیط زیست نیز توجه کردند و با توجه به مطالعاتی که انجام شد برای تسهیل نظارت بر فعالیت‌های سازمان‌ها و حفاظت از محیط زیست و پیشگیری از بروز حوادث و بیماری‌های شغلی واحد (اچ‌اس‌ای)در معادن و صنایع معدنی و دیگر صنایع موجود در جهان شکل گرفت که البته در بعضی سازمان‌ها بخش انرژی و در بعضی دیگر واحد تضمین کیفیت نیز به آن اضافه شده است.

اهمیت حفاظت از محیط زیست منابع شامل سرمایه‌های انسانی و دیگر منابع سازمان در حدی است که دو استاندارد ایزو ۱۴۰۰۰ و OHSAS ۱۸۰۰۰به این موضوعات اختصاص یافته است و خطوط مبنا و راهنمایی به عملکرد بهتر واحدهای (اچ‌اس‌ای) در اختیار آنها قرار می‌دهد. مدیریت (اچ‌اس‌ای) شامل بخش‌های محیط زیست، ایمنی و بهداشت است و به این ترتیب می‌توان گفت که با جایگزین کردن سلامت به جای بهداشت گستره وسیع تری را پوشش خواهد داد.

در بخش زیست محیطی معادن و صنایع معدنی با پیاده‌سازی استاندارد ایزو ۱۴۰۰۰ چارچوبی برای اندازه‌گیری خط مبنا، تعیین اهداف، برنامه‌های عملیاتی نظارت بر نتایج موضوع داشته که البته سازمان‌ها بایستی مراقبت کنند تا محیط زیست یک فرهنگ در سازمان باشد نه وظیفه.

در بخش ایمنی مهم‌ترین رسالت واحد (اچ‌اس‌ای) حفاظت از سرمایه‌های انسانی است که با کاهش تعداد و شدت حوادث این موضوع تامین می‌شود. البته در این راستا حفاظت و نگهداری از تجهیزات، ماشین‌آلات و سایر منابع نیز اتفاق می‌افتد.

هزینه پیدا و پنهان تحمیل شده به معادن و صنایع معدنی یا هر سازمان دیگری در صورت وقوع حوادث آنقدر بالا است که سازمان‌ها با پیاده‌سازی استاندارد OHSAS ۱۸۰۰۰ و ملزم کردن خود به رعایت این استاندارد، در پی کاهش حوادث شغلی هستند.

آموزش‌های اولیه استخدام و ضمن خدمت، برگزاری مانورهای متعدد نظارت‌های مستمر و دقیق، پایش‌ها و اندازه‌گیری چاپ نشریات و اقدامات فرهنگی دیگر و… از جمله فعالیت‌های سازمان‌ها در زمینه اعتلای فرهنگ (اچ‌اس‌ای) و جلوگیری از بروز حوادث هستند.همچنین ثبت و تحلیل حوادث، ریشه‌یابی آنها، تعیین چرایی وقوع حوادث و اقدام برای حذف این علل نیز از اقدامات بخش ایمنی در صنایع معدنی است.در حوزه سلامت نیز واحدهای (اچ‌اس‌ای)، درمعادن و صنایع معدنی، با بازدیدهای دوره‌ای برنامه‌ریزی شده و همچنین بازدیدهای برنامه‌ریزی نشده، پایش‌ها و اندازه‌گیری‌ها، نظارت‌ها و انجام معاینات بدو استخدام و دوره‌ای سعی در به حداقل رساندن بیماری‌های شغلی داشته و تلاش خود را در زمینه رسیدن به جامعه‌ای سالم، نیروی کار سالم و تولید پایدار که لازمه توسعه پایدار است انجام می‌دهند.

از دیگر فعالیت‌های واحدهای (اچ‌اس‌ای) می‌توان به شناسایی دقیق و کامل خطرات محیط کار و همچنین اندازه‌گیری و تحلیل عوامل زیان آور شغلی و همچنین جنبه‌های زیست محیطی اشاره کرد که نتیجه این شناسایی و ارزیابی‌ها مشخص شدن جنبه‌های آشکار زیست محیطی سازمان و عوامل زیان‌آور شغلی با ریسک بالا است که سازمان را در تدوین سناریوهای مختلف در زمینه مواجهه با این عوامل یاری کرده و درصدد اصلاح و ایجاد محیطی امن برای کارکنان با حذف منبع خطر، جایگزینی منبع خطر با نمونه یا فرآیند ایمن و یاکنترل این عوامل و جنبه‌ها برآمده و با اقدامات مهندسی و مدیریتی این مخاطرات و آثار سوء آنها را به حداقل می‌رسانند.

* هوشنگ سیوندی‌پور
مدیر (اچ‌اس‌ای) منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی

منبع : بهداشت ایمنی محیط زیست
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۰۹/۱۳
  • ۱۱۰ نمایش
  • mosen th

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی